Follow Dr Han :)

Dr Han endorsed

Tuesday, May 12, 2009

and I said .....

my beloved mama :)
urs truly and his beloved papa
many doctors had spoken out about the issue of " 2 doctors were cought red handed reading newspaper at the emergency room while there were 20 patients waiting outside to be treated.... "
Bloody hell...
Give us a break ....
If anyone in ur family is a doctor .... u would understand how stressful of being a doctor at the government hospital...
My basic salary is about RM2450 per month and people expect us to work endlessly ... up to 36 hours non stop and with a smile on our face....
and most of the time - we do that ... with a really big smile :)
and yet... there are people complaining when we took a little rest...
Sorry to say this - but try going to school or other government offices - reading newspaper during working hours is like a bloody routine!
and yet... no one give a damn..
Another complain came out in the paper few weeks ago " Doktor pakar berbual kosong ketika waktu kerja"
What can I say about this one... to the media .. could u guys be more realistic before printing all those complaints in ur papers?
ever heard the word "logic"?
People talk. People greet each other. People say "hi". People say "how are u?"
Sometimes u ask ur officemate " how's ur kids doing" while doing ur job...
Sometimes u ask ur colleague " where's the best restaurant to bring a date "...
and that's what ppl called.. " Small talk "
people do "small talk" all the time...
sometimes during work to ease the stress ... the tension..
Sometimes in the "small talk" we talk about our job..
we talk about " how to treat patients"!
and yet.. the media came out it " doktor pakar berbual kosong... bla bla bla "
People never really appreciate all those doctors who stayed working at the gov hospital even thou they could have work at the private sectors...
Imagine if all the "specialist and consultants doctors" went to work at private hospitals...
how many of u out there could afford the fee to see them to get the best treatment?
think about it....
and yet.. everyone kept complaining...

10 comments:

Mysarah Rahman said...

saya faham apa yang kamu cuba sampaikan actually.
tapi isu ni maybe timbul bcoz of some critical reasons.
coz u all bermain dengan nyawa.
setiap detik, setiap saat, it brings a lot of differents.
itu lah fungsi seorang doktor.
;)

mermed Z... said...

act bro...

sy menyokong anda....
sy pelajar perubatan..2nd year...

n am already fell da stress...

yes..kte sume paham...
etika...tp....

give us break, rite?

i've already think about quiting....

Anonymous said...

being a medical student has already gave me a stressful, hectic life. cant imagine being a HO. takut!

and about this issue, masing-masing kena fahamlah. even superman can't do everthing, why are we expecting the doctors to be there 24/7?

untuk doktor dan bakal-bakal doktor pula, everyone is expecting high without being in our shoes. bg saja mereka terbaik yg kita mampu, yang tak mampu serahkan pada Allah ok.

and dr han, your blog does give me the idea about what my life would be like. thx and keep it up! ^^

rizhan said...

i wrote about this few entries ago in my blog....do read

http://evolusimedic.blogspot.com/2009/05/doktor-oh-doktor.html

for me myself, being a specialist in govt hospital is so tough....

Nurul Nadiah said...

Salam doc..

1st,
tahniah atas pertunangannya. jangan lupa jemput cikgu saat walimahnya nanti ya. Bila lagi cikgu nak sampai kelantan kan. hehe

2nd,
Saya suka doktor. suka kerja doktor. suka hospital. suka segala-galanya berkaitan doktor. Mungkin sebab ini cita-cita saya. Sejak dari dulu. Tapi takpe, as long as saya ada kawan-kawan yang bergelar doctor pun dah ok dah!

& betullah. memang tough jd doc govt ni, perlu banyak perngorbanan dan ketahanan jugak

all da best doc!

be tough!

Insyaallah. Banyak yang mendoakan kebahagian dan kesenangan doc. semua pesakit sentiasa mendoakan kesejahteraan dan keselamatan doc nya. Insyaallah

=)

Mrs.Sheikh said...

ermm..ermmm..erkkk...

ye keje gomen begitulah..
terpaksa ditelan..
bukan seme doktor camtu..
ada gak yg ok...

tp itulah..
susah la nak ckp hal ni..
lagi2 media duk banding dengan swasta. haruslah kan...

materkail said...

salam.

sayer paham kerja doc ni mencabar.. sikap perbandingan dgn jabatan kerajaan lain bukanlah satu sikap yang baik. biler kiter nak maju? kalau asyik membandingkan dengan org yang lemah daripada kiter. You all kan PRO.

Dalam kes doctor baca paper semasa bertugas di wad kecemasan bagi saya amatlah tidak wajar.Bagi saya mereka yang hanya memerlukan rawatan segera yang pergi ker wad kecemasan. Jika ia berlaku di wad biasa masyarakat pung tidak akan menjadikan ia isu.

Saya mempunyai pengalaman pahit disalah satu hospital di Johor.setahun++ yang lepas semasa mengandung anak pertama isteri saya telah mengalami pendarahan. Semasa itu saya masih berjauhan dengan isteri saya. Isteri kat johor saya kat Kuala Terenggan.

Apabila ker hospital Doc cakap isteri saya mengandung luar rahim. Maser tu lebih kurang pukul 9.30pm. Sayer bergegas kejohor sampai dlm pukul 4am. isteri saya telah diminta untuk berpuasa drp pukul 11pm untuk menjalani pembedah. Kami adalah pasangan muda dan tidak mempunyai pengetahuan dlm masalah ini.

Saya cuba untuk mendapatkan penerangan tentang masalah isteri saya drp salah seorang Doc disitu.Maklumlah nak operate, mestilah saya nak dapatkan info sebanyak-banyaknya. Mana buleh main operate jer. Maser tu saya dah mula cuak dengan salah seorang Doc kat situ. Dia punya angin Ya ALLAH. Dalam hati saya mungkin Doc ni period kut ( Sorry kaum Hawa ). Maklumlah nak berlawan cakap nanti kalau dia yang operate isteri saya.. kut kut dia buat sambil lewa lak.

Tak puas hati pukul 8 am saya meminta untuk berbincang dengan doc yang lebih senior kat situ. Alhamdulilah saya mendapat sedikit penerangan. paham lah saya aper itu kandungan luar rahim tapi tak sepenuhnya.

Pukul 4pm isteri saya masih lagi menunggu untuk operate dan masih lagi berpuasa. Alasan mereka bilik bedah penuh. saya tak berpuas hati saya meminta untuk dibawa pulang jer isteri saya kat KTRG ( arahan mertua saya) duk kat situ dia tak buat aper jugak.Doc kat situ tak kasi kerana ia boleh mengakibatkan kehilangan nyawa. Bimbang tiub Filo pecah. Masalahnya dia bimbang tiub pecah tapi dukkkk jugak kat wad tak buat aper2. Saya nampak isteri saya dah tidak bermaya keletihan berpuasa hampir 17jam.

So saya buat keputusan nekad buat keluarkan isteri saya dan pergi hospital swasta. Masih saya ingat lagi sampai kat hospital swasta itu pukul 6pm... Diberi penerangan sedalam dalamnya sehingga saya faham 100%,,, Pukul 8pm terus buat pembedahan. Alhamdulilhan isteri saya selamat tapi baby sudah tentu lah tak. Kami menerima ketentuan Ilahi.Sakarang telah dikurniakan seorang baby lelaki 4++ bulan.

Maser saya kat hospital kerajaan saya raserkan diri saya seorang loser...Kerana saya tak ada kemampuan untuk memberikan perubatan yang terbaik kepada isteri saya dan baby dalam kandungan. Maklumlah isteri saya bunting pelamin. Maser tu duit simpanan tak ada. Terpaksalah pinjam dengan ahli keluarga... Malunya tapi nak buat macam mana.. keaadan terdesak. Nasib baik keluarga memahami. Terima Ksih kepada semua yang memberi pertolongan.

Kost perubatan kat hospital swasta 6K++. Tapi saya berpuas hati dengan produk yang saya dapat. Murah sakik hati buat aper ( Sorry doc)

Kepada doc2 harap2 faham maslah pesakit. bukan semua yang mampu dengan perubatan swasta. Your are PRO... Semasa mula2 nak menceburi bidang perubatan your all sepatutnya dah faham situasi kejaya your all.

Anyway selamat berjaya.

mummysyafie said...

nak share jugak pengalaman berjumpa ngan doc ni.

*pertama
time tu mengandung anak sulung, kandungan baru masuk 2 bulan n faham² je mmg time ni mabuk teruk. bila makan je akan terus muntah sampai lembik. so terus gi emergency kan. time tu dah kol 11 malam. tapi yang pelik nya, camne tempat yang orang panggil bilik kecemasan langsung tak menampak kan apa² yang cemas?? bayangkan bila hubby tanya mana pergi doc?? diaorg leh kater doc takde? adoii...dari kol 11 malam akak tunggu sampai kol 4 pagi baru doc panggil. siap baring kat kerusi lagi tahan badan yang lembik tu.

*kedua
sebab mabuk² saya gi sekali klinik kesihatan. yerlah..makan tak lalu, minum tak masuk..asyik muntah je. boleh lak doc tu kater..."la dah ngandung mesti la mabuk, takkan ingat sedap je" mak aiii..punya la jawapan kan. yang saya minta just nasihat. apa yang perlu saya buat dikala keadaan saya yang lembik macam agar² ni..tapi apa yang saya terima?? awak gi la makan ubat apa yang patut.. :(

n sehari lepas tu..kandungan pertama saya gugur. saya masih ingat lagi muka doc tu

*ketiga
saya bawa abang yang waktu tu usia abang baru 2 bulan tuk amik imunisasi kat klinik kerajaan (dah kerja kerajaan so gunala kemudahan dengan sebaik²nya)

waktu tu abang kena suntikan 3 serangkai. so mmg kekawan dah bagitau ada 2 suntikan serentak. saya dah budget mmg abang akan demam or menangis kan. tapi tak la sampai sebegitu teruk. bayangkan, sorang nurse boleh cucuk peha kiri abang dengan kasar sampai meleleh darah then pastu dier cucuk sekali lagi sebelah kiri dalam keadaan yang lagi teruk. adoi..kiter tahu la dier banyak patient kan tapi dengan baby takyah la kasar².

bila saya sound nurse tu, ada lak sorang doc kebetulan wat pemeriksaan kat situ marah saya balik. "kalau nak gi tempat yang menyajikan perkhimatan first class...gi la kat swasta". yepp..saya ikut kater dier..sampai skrg anak² saya mendapatkan imunisasi kat swasta. biarlah orang kater rugi ke..apa ker..yang penting..layanan.

*keempat
ni yang akak jumpa bulan lepas kat spital putrajaya. patient sorang tapi doc sampai 4 orang!! hihihi...keempat² nya baru habis belajar so maybe sama ngan Hannan kot. layanan mmg best. over caring lak..

akak faham perasaan hannan. tapi kena ingat jugak, tanggunjawab tu sentiasa kat atas bahu. orang awam takkan tahu yang doc ni semua punyai hari² yang teruk. dengan patient lagi..dengan rehat nya takde lagi..apa yang orang awam fikir, perkerjaan seorang doc ni adalah untuk melayan karenah pesakit. persepsi tu takkan berubah taw..esp pada orang vateran. sebab perkerjaan seorang doc mereka anggap begitu murni...maruah seorang doc mereka letak sebegitu tinggi. tapi bila ada perkara sebegini...mmg akan terkeluar sesuatu yang akan menguris hari doc² kan.

apa pun..akak percaya pada hannan n shieda. uols akan jadi doc yang terbaik. yang akan bagi layanan tak kira darjat. jangan lupa, kerjaan ke..swasta ke..niat tu kena ikhlas taw.

N a b i L said...

U go my brother!Sokong 100%...Did u know smalam ialah 'World Nurse Day'.Do we have the similar thing for DOCTORS??The answer is MOST likely NO.
To the ppl out there.Doctors are also human being.We r not robots.We r not ur slaves.We know wht we have to do.We r trained to give the best service to our customers.But plz be considerate at times.It is not ONLY u who are receiving treatment.Berderet lagi okay...simple logic

maskedfacies said...

agreed