Follow Dr Han :)

Dr Han endorsed

Tuesday, July 17, 2012

Buasir / hemorrhoid


hi dr.nak tanye boleh? saya malu nk pergi tanya mana2 dr. ni pon sy pick dr randomly. soalan sy adakah normal orang buasir kentut berdarah? dlu sy pernah pergi hospital sbb masalah ni. tp dr cakap saya normal. takde ciri2 buasir yg usus terkeluar dari dubur. bila jumpa pakar, dr cakap saya ade ciri2 buasir peringkat awal. tapi saya pelik sebab walaupun saya tak buang air kenapa darah masih keluar. dan najis berwarna hitam. masalah ni dah berlarutan sejak 2minggu lalu.

my answer :_

yes , it is normal. Biasa bagi orang buasir kentut berdarah
pendarahan buasir disebabkan oleh salur2 darah berdekatan dengan salur najis pecah
pendarahan boleh berlaku semasa buang air atau bila2 masa sahaja bagi org yang ade buasir.
pendarahan tersebut hanya bole dihentikan dengan memakan ubat buasir
kepada pembaca ... saya nasihatkan anda pergi ke hospital untuk mendapatkan rawatan segera bagi menhentikan pendarahan dubur anda.
Ubat seperti Daflon amat berkesan bagi keadaaan anda ini
Daflon digunakan untuk peringkat awal buasir ( peringkat 1 dan 2)
bagi peringkat ke 3 dan ke 4 ... perlukan pembedahan..

3 comments:

juliaismail said...

I remembered pernah buat artikel pasal buasir dulu. And a doctor from prince court kata orng selalu tersalah antara buasir and canser colon..cara untuk bezakan adalah tentukan darah yang keluar itu sama ada darah hidup (merah menyala) dengan darah with lendir. Is it rite hanan?

Unknown said...

u are absolutely correct my dear!

Unknown said...

Jadi nyer doc tanda2 buasir darah yg keluar tu adalah darah hidup ye n bukannyer darah yg ada lendir??