Follow Dr Han :)

Dr Han endorsed

Sunday, September 21, 2008

Scabies

Adakah korang kenal makhluk berwarna kelabu di dalam gambar di atas itu? Yang kuning2 itu ialah kulit kite. This photo is taken under the microscopic lens. The real parasite is very small. Yer tuan-tuan, inilah die parasit bernama Sarcoptes Scabiei yang menyebabkan penyakit scabies itu. Dalam bahasa melayu, parasit ini dinamakan Hama.
Scabies ni, dalam bahasa mudah ialah penyakit gatal2 yang disebabkan oleh parasit scabies itu. Scabies akan masuk dalam kulit manusia dan bertelur dalam kulit manusia. Tatkala scabies hendak masuk dalam kulit, die akan membuat process mengorek kulit yang dasyat - mase tu la kite akan rasa gatal yang amat. Biasanya scabies akan mengorek diwaktu malam, sbb tu orang ade scabies ni gatal pada waktu malam. Oleh yang demikian, orang-orang tua melayu menamakan penyakit ini sebagai kudis buta.

Bagaimana parasit ini merebak? A simple touch could cause an infection. Yer, dengan hanya menyentuh sahaja. Biasanya scabies ini amat popular di asrama2. Mudah berjangkit melalui perkongsian tuala , pakaian dan perkongsian tempat tido. Sape tido ngan orang ade scabies, mmg kompem dpt jangkitan. X tipu.

So, kalau agak2 ade scabies ni, pergilah mendapatkan rawatan dengan segera. Kalau malu nak jumpe doctor, beli la ubat kat farmasi. Tapi xper, xyah malu nak jumpe doctor :) Kitorang dah biasa dah :)

The meds need to be taken in case of scabies infection :- first skali kene la ambik anti parasite for ex -cream/lotion Permethrin or Lindane. Either one . Then u could use the KMO4 to clean up the infected are. KMO4 tu Kalium permanganat.
Lepas ambik 2 ubat ni, insya Allah tamat la serangan scabies tu. Selamat mencuba!

8 comments:

[z@ck] said...

napa suma ckap pasal gatal2 ni..
sy pn ad rs cm 2 gak..
tp bukan scabies..
sbb cali..

pearl'E.J said...

geli lak tengok gambar 1st tu.. huuhuu..

vagg© said...

ha ah...gelisss

Cyberwira said...

Hi Hans..I ni bukanlah Pakar dalam Perubatan.. tapi Pakar Dalam Serangga dan Racun..Dan i bukanlah pakar dalam treatment Manusia.. tapi Pakar dalam treatment Serangga..heheh. Biasanya saya akan gunakan (A.I tridemorph / CALIXIN dalam Formulation PA dan EC.

www.cyberwira.blogspot.com

natrah said...

hannan,
nnti dah kerja jgn lak tnya kat patient ada tak gatal2 sbb hama scabies...hehheheh sure ternganga org tu...ni kat kg I depa panggil kudis buta!hehehhehe..sebut je kudis buta semua org tau...:)

Mrs.Sheikh said...

nan, citer skit pasal ubat cytotec..
ubat gastrik tuu.. boleh?

mummysyafie said...

dah biasa yer doc..tapi pesakit nya ngak biasa dong..

tapi time deliver wawan dulu doc lelaki tau..hihih..sib baik muka doc tu tak hencem, kalau hencem malu arr

Hanif said...
This comment has been removed by the author.